nurul nadiah

Assalamualaikum wbt...

Tambah tolak bahagi dan darab...itulah matematik..pusing2 kat situ jugak..sy dinasihatkan oleh seorang guru matematik supaya memberikan simple examples on each concept...cube terangkan satu method dahulu untuk satu concept dan kemudian apabila pelajar-pelajar sudah master sesuatu concept itu, then bolehla introduce the new method pulak kepada mereka...which is yg the simpler one la..ini bertujuan untuk mengajar mereka supaya bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian...tak gitu??

method satu: jalan kerja yang panjang, tp boleh nampak cara pengiraan satu persatu.
method dua: jalan kerja lebih ringkas dan cepat pula.
Maybe ade jugak satu concept tu terdapat sehingga 4-5 method untuk mendapatkan jawapannya..tak kesahla tu, asalkan setiap permasalahan matematik itu,pasti ade jawapannya..kan mudah tu matematik..!

Memetik kata dari lecturers di IPDA pula, kalau tak boleh gune prinsip inductive, gune prinsip deductive untuk explain sesuatu konsep itu kepada pelajar-pelajar...hope ini boleh membantu dalam P&P math dan sains sy di masa akan datang! insyaAllah =)


n/b: meeting HEM tadi yang bermula jam 2.30 p.m dan berakhir pada jam 4.15 p.m banyak menyentuh tentang pembentukan insan seorang pelajar. Mulakan dengan menarik minatnya terhadap pelajaran ( dalam erti kata lain, tackle dulu student tu) then barulah boleh deliver sesuatu contents dengan mudah...

ermmm..how to tackle a student? I wonder how...
0 Responses

Post a Comment